Friday, February 5, 2010

Darul Huffaz

Ramai ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke sekolah tahfiz al-quran dengan harapan anak-anak itu akan dapat menghafal 30 juzu' al-Quran. Sebenarnya jika kita benar-benar berusaha, dan mencuba dengan kaedah yang betul, menghafaz al-Quran dapat dilakukan sendirian di rumah. Hanya perlukan kekuatan ingatan dan 'will power'.
Tidak banyak institusi tahfiz yang menawarkan hafaz al-quran dan juga subjek akademik. Jadi kebanyakan ibu bapa murid-murid SRAH menghantar anak-anak mereka ke Tahfiz Sains Kelantan sebaik saja mereka menamatkan Tahun 6. Besar ganjarannya jika anak-anak pintar ini dapat menghafaz al-quran di usia yang muda.

A number of scholars point to hadiths that state that a hafiz will be rewarded on the day of Qiyamah (Judgement Day), as will his or her parents, and will be granted the ability to intercede on behalf of ten (sometimes narrated as 25) family members.

"He who learns the Qur’an and practices upon it, his parents will be made to wear a crown on the day of Qiyamah, the brilliance of which will excel that of the sun if the same were within your worldly houses. Hence, what do you think about the person who himself acts upon it?" (Abu Dawood). "Whoever reads the Qur’an and memorises it, while he regards what it makes lawful as lawful and its unlawful as forbidden (i.e. he practises according to it), Allah Ta’ala will admit him into Jannah and will accept his intercession on behalf of ten such persons of his family who were doomed to the fire of Jahannam" (Tirmidhi).

Apabila darul Huffaz mula beroperasi di Masjid Abdul Rahman Auf , saya daftarkan azhar untuk mengikut program tahfiz di situ. Ada banyak pekej tapi saya pilih yang tidak membebankan azhar memandangkan dia kena menghadiri aktiviti ko-kurikulum di sekolah. Setakat ini dia telah menghadiri dua sesi di waktu petang. Kelihatannya azhar gembira walaupun agak keletihan. Ada kawan mencadangkan sesi di sebelah malam sebab suasananya lebih tenang.

Harapan saya agar Darul Huffaz dengan 2 orang tenaga pengajar dari Somalia ini akan beroperasi dengan baik dan azhar cekal dan tabah menuntut ilmu. Satu ketika dulu sorang anak saya pernah mengikuti program tahfiz. Rasanya sempat hafaz sampai juz 3 sahaja sebelum program itu ditamatkan.

Di sekolah ada program Maal Quran yang telah bermula pada 11 Januari 2010. Setiap murid diberi kad untuk ditanda oleh ibu bapa atau guru. Mereka dikehendaki membaca 5 muka surat al-Quran setiap hari bermula dengan surah al-Baqarah. Hari Sabtu dan Ahad dikecualikan. Jika setiap orang membaca al-quran seperti yang dijadualkan, mereka akan khatam pada 25 Jun 2010, insyaAllah.

Jadi anak-anak sekalian, mari kita sama-sama membaca al-Quran. Mari kita berazam untuk khatam al-Quran!

No comments:

Post a Comment