Thursday, February 4, 2010

Sukan

Minggu ni sudah bermula latihan sukan. Semua guru berada di padang untuk memastikan acara sukaneka untuk murid-murid Tahap 1 berjalan lancar. Sepatutnya murid-murid gembira bermain di padang sementara menunggu giliran untuk membuat latihan.
Tadi ternampak seorang budak perempuan Tahun 1 yang tidak mahu masuk acara sukaneka. Acaranya mudah saja ;
Masuk gelung rotan, angkat basket, lari zig zag keliling kon sambil letak pundi kacang di dalam gelung rotan. Lari sampai hujung dan pass basket kat kawan.

'Naper tak nak main?'
'Takut'.
Saya pun menunjukkan kawan-kawan rumah merah yang sedang berlari.
'Kesian kawan kena lari 2 kali. Esok Ayuni lari ya' saya cuba memujuk.
'Tak boleh, sebab esok saya datang lambat.'
'Naper datang lambat?'
'Saya nak tidur lambat malam ni, dan bangun pun lambat. Tu sebab saya kena datang lambat esok.'

Saya dah ketandusan idea untuk memujuknya. Boleh jadi lawyer budak ni bila besar nanti.

Tapi ada juga budak Tahun 1 yang selalu saya perhatikan berada di bilik guru kerana sakit perut. Ketika latihan sukaneka tadi, gagah perkasa dia berlari. He was really enjoying himself.

Malangnya ada juga segelintir murid-murid yang tidak mendapat kebenaran ibu bapa untuk menyertai acara sukaneka. Pada pandangan saya, budak-budak tu sihat sahaja. Susah juga jika kita terlalu over-protective sehingga anak-anak tu tidak dapat merasa kegembiran bermain dalam team mereka.

Mujurlah guru-guru semua understanding. Setiap kali sukaneka, semua murid digalakkan mengambil bahagian. Murid Tahap 2 yang hebat dalam acara balapan dan padang akan bertanding di Stadium selepas cuti Chinese New Year. Murid-murid lain yang tidak terpilih akan menyertai acara sukaneka. Semua orang berpeluang untuk mengutip markah untuk rumah sukan masing-masing.

Saya kena tahu peraturan (rules) acara sukaneka. Tugas saya ketika hari sukan adalah juri rayuan. Harap-harap tahun ini, tiada kumpulan kena disqualify.
Kena tidur cepat, supaya boleh bangun awal pagi esok. Bye and see you soon.

No comments:

Post a Comment