Wednesday, December 2, 2009

Nasi goreng kampung

Hari ni rasa nak bermalas-malasan di rumah. Selalunya pagi-pagi dah pergi sekolah walaupun cuti. Pagi tadi alihkan pokok tomato en doktor supaya anak-anak pokok tomato itu dapat membesar dan cepat berbuah. Lepas tu pindahkan pokok orkid ke pasu yang lebih besar. Sapu halaman rumah, siram pokok dan memberi kucing makan.
Hujan turun tiap-tiap petang, jadi pokok tumbuh dengan subur. Pokok cili padi, limau kasturi, kacang kelisa, betik dan kacang bendi telah membuahkan hasil. Pokok yang baru ditanam seperti tomato, kobis dan jagung masih lagi misteri. Anak-anak pokok tu baru tumbuh setinggi 5 cm. Berbaloi ke usaha menanam pokok dari biji benih yang dibeli di pasaraya ?

Pagi ni selepas berkebun, masak nasi goreng for breakfast. Gunakan cili api yang dipetik. Kerol dan aman ada membeli perencah nasi goreng untuk dibawa balik ke tempat pengajian. Tapi saya tak suka menggunakan perencah. Hanya gunakan ikan bilis, udang dan ayam.

Nasi Goreng Kampung

3- 4 mangkuk nasi sejuk. (Gaulkan dengan garam)
1 genggam ikan bilis
4 ulas bawang putih
6 cili padi
1 sudu teh serbuk lada hitam
sayur - tak kisah sayur apa pun
(tadi gunakan setengah carrot dan kobis)
udang - buang kulit
isi ayam - hiris

1. Ikan bilis, cili api dan bawang putih dikisar kasar
2. Tumiskan 1 senduk minyak dalam kuali.
3. Tumiskan bahan kisar dan masukkan hirisan ayam. Berhati-hati sebab campuran bawang putih dan ikan bilis cepat hangit. So slowkan api.
4. Kacau selama 5 minit dam masukkan udang.
5. Masukkan sayur dan nasi sejuk yang telah digaul garam.
6. Masak hingga semua bahan sebati. Masukkan lada hitam. Tambah garam jika kurang masin.

Hidangkan dengan hirisan tomato dan telur dadar.

No comments:

Post a Comment