Friday, December 25, 2009

Trip to Kudat (2)

19 Disember 2009
Hari kedua di Kudat. Awal pagi barulah saya nampak pemandangan indah di tepian pantai melalui tingkap bilik. Selepas bersarapan saya, en suami dan 2 orang pensyarah KML berjalan di pasar pagi Kudat.Antara hasil tempatan yang dijual adalah 'seaweed' dan pulut perang huma. Seaweed dimakan mentah setelah dicampurkan dengan cili api, hirisan bawang dan asam limau. Tak perlu bubuh garam sebab dah masin.

Sebelum bertolak ke rumah panjang kaum rungus kami berehat di tepian pantai.



Di rumah panjang kaum Rungus yang terletak di kampung Tinanggol, kami berpeluang melihat dan membeli kraftangan dari manik yang diusahakan penduduk di situ. Lihatlah keanggunan anis (anak ketua rombongan, en mohd hasyidan) selepas memakai rantai, gelang tangan dan gelang kaki.



Rumah panjang dibuat daripada buluh dan pengusaha kraftangan mempamerkan gubahan manik di atas lantai dan di dinding.



Pada pukul 5 petang selepas solat dan berehat di hotel, kami bergerak ke Tanjung simpang mengayau atau lebih dikenali sebagai 'Tip of Borneo'. Sungguh indah pemandangan di sini.








Tuan pengarah KML dan famili



Pensyarah-pensyarah muda asyik merakamkan gambar matahari terbenam menggunakan kamera canggih mereka. Hilang penat lelah 2 hari perjalanan ketika berada di tempat ini. Kami pulang ke hotel selepas mega merah hilang dari kaki langit.

No comments:

Post a Comment