Wednesday, December 2, 2009

Emotional attachment

Baru lepas sembang dengan cik tutor. Tentang kena pindah flat, kereta terpakai dan bebiri. Bebiri untuk eksperimen cik tutor baru dipindahkan ke animal house, tapi dah terasa sayu sayan sebab 30 ekor bebiri ini akan disembelih di akhir eksperimen. Walaupun tak pernah jumpa dan tak kenal mereka tapi dapat rasakan apa cik tutor rasa.

Ayah, mak, saya dan adik-adik semua sayangkan binatang. Masa adik lelaki saya sekolah rendah, dia bawa pulang seekor anak kucing yang kudung kakinya dan membelanya sehingga dewasa. Selain kucing, ayah pernah membela seekor anak kambing yang sesat. Kambing tu jadi pet adik bongsu. Kemudian ayah beli seekor kambing lagi sebagai teman. Kambing tu beranak-pinak hingga menjadi 24 ekor. Tiap-tiap petang ayah terpaksa mencari daun pokok ara sebagai makanan kambing yang dikurung. Akhirnya ayah serahkan kambing-kambing untuk dipelihara oleh anak saudaranya di kampung.

Keluarga suami tak pernah bela kucing. Suami geli geleman dengan kucing. Bela kucing kat rumah pun dengan tak sengaja. Kucing tersesat beranak kat luar rumah dan kami beri mereka makan. Mula-mula tu tak der emotional attachment tapi akhirnya ada seekor yang buat kami jatuh hati. En suami mula menyayangi seekor kucing bernama simba. Bila simba mati dilanggar kereta, kami rahsiakan dari anak-anak terutamanya cik tutor yang ketika itu sedang belajar di USM. Kerol menangis dan en suami kena something macam asthma attack walaupun dia tak asthmatic. So, we learnt our lesson. Mulai saat itu, kami masih bela kucing, berikan mereka belaian, makanan but we don't let them sleep on our bed.

Saya harap cik tutor pun berhati-hatilah supaya jangan terlalu emo dengan bebiri yang 30 ekor tuh. Memang hazab! Beri mereka makan, treat them nicely and get on with your work.

No comments:

Post a Comment