Wednesday, January 13, 2010

Anak

Bila anak-anak masih kecil, selalu risaukan tentang kesihatan mereka. Masa dalam pantang (confinement), memang pantang betul-betul dibawah jagaan mak atau mak sedara.Pukul 5 pagi kena bangun bertungku, mandi daun herba, berbengkung panjang dan makan nasi berulamkan pucuk mengkudu dan ikan bakar. Semua itu dilakukan untuk memastikan anak yang menyusu badan sihat dan tidak sakit perut. Complete rest macam mak datin. Hanya layan anak kecil dan tolong lipat kain seadanya.
Agaknya itu sebab hubungan anak-anak dengan opah dan atuk mereka sangat mesra.
Bila tiba fasa sekolah rendah, anak-anak masih memberi perhatian kepada opah dan atuk mereka. Peluk cium sentiasa diberikan setiap kali bertemu. Opah dan atuklah tempat anak-anak berlindung jika emak dan ayah mereka marah-marah. Setiap kali habis sukan atau hari ucapan, terus ke rumah opah untuk menunjukkan hadiah-hadiah yang dimenangi.
Fasa sekolah menengah, perangai anak masih lebih kurang sama dengan fasa sekolah rendah. Tapi mereka lebih suka bersendirian.
Bila anak-anak dah meningkat dewasa, mereka lebih berdikari. Tapi Cik tutor, kerap kol opah, atuk, saya dan en suami. Itu tandanya dia masih ingatkan kami, alhamdulillah . Malah semua anak-anak selalu berkomunikasi dengan saya secara ym , sms atau skype . Once in a while, I hope they would call opah and atuk too. Ada sekali tu, a simple postcard from cik tutor really made her happy. Bila mak sampai aje kat rumah opah, lebih kurang 1/2 jam opah cerita macam mana posman tersilap hantar surat orang yang terglue dengan postcard dari armidale. So, halim, aman and kerol rajin-rajinla call opah and atok.

1 comment:

  1. Depa tak telefon bukan tanda tak ingat mak. Ditakdirkan hobi anakmu ini adalah bergossip, maka rajinlah menelefon seluruh pelusuk bumi. kena cari suami CEO kampeni telekomunikasi..hahaha

    ReplyDelete