Saturday, January 23, 2010

Kuih Seri Muka

Ini kali ketiga cuba buat kuih seri muka. Kali pertama, toppingnya terlalu lembut, susah nak dipotong, tapi sedap. Kali kedua, tertipu dengan resipi kat internet. Too sweet dan tak menjadi langsung. Untuk kali ini saya gunakan resipi yang pertama tapi modify apa yang patut. Alhamdulillah, kalau ada tetamu bertandang , rasanya kuih itu boleh dihidangkan.

Kuih Seri Muka (Pandan)

300 gram pulut (basuh dan rendam selama 2 jam)
Toskan air dan masukkan dalam loyang bersama 1 daun pandan , 1 sudu teh garam
dan 200 ml santan cair.
Kukus selama 30 minit. Make sure the pulut is cooked. Kalau mentah , kukus lagi.
Bila pulut sudah lembut, keluarkan daun pandan dan press dengan senduk supaya padat.

Topping :
200 ml santan pekat
7 helai daun pandan blend dengan 100 ml air
3 biji telur
200 gram gula
1 tablespoon cornflour
1 tablespoon plain flour
(kalau suka topping lembut, kurangkan tepung)

Dalam stainless steel bowl pukul telur dengan gula supaya sebati. Masukkan air daun pandan dan santan. Last masukkan tepung. Kacau supaya tidak bergentel.
Panaskan air dalam periuk. Letak mangkuk atas air mendidih (simmer) dan kacau topping hingga pekat. Bila pekat, tuangkan topping ke atas pulut. Kukus selama 30 minit. Sejukkan sebelum dipotong.

Ibu Mithali

Kucing hitam yang baru beranak kali pertama kat rumah, akan saya anugerahkan gelaran ibu mithali. Selain pandai menjaga anak, dia tidak over-protective. Dari jauh dia memerhatikan anak-anaknya bermain. Sekarang anak-anaknya sudah mula makan , jadi saya sediakan kawasan di halaman rumah untuk mereka bersantai-santai dengan kucing-kucing lain. Si ibu pasrah dan turut bersantai di halaman rumah sementara anak-anaknya berguling-guling di dalam sangkar. Bila lapar, mereka makan atau menyusu dan kemudian masuk semula ke dalam sangkar. Sangat berdisiplin! Bila malam, saya akan bawa mereka masuk sebab cuaca agak sejuk di luar rumah.

Azhar hanya dapat tempat kesebelas dalam larian merentas desa. Alhamdulillah, dia berjaya menamatkan larian dan pulang ke rumah dengan selamat.
En suami sampai di rumah pada pukul 3 petang. Masak gulai korma daging kali ini.
InsyaAllah malam ni akan ke rumah mak dan ayah di tambun.

Good luck kepada semua yang akan menghadapi peperiksaan.

1 comment:

  1. Mak, mandulkan lah kucing betina..Asik beranak je keje depa...

    ReplyDelete