Sunday, November 8, 2009

Kuliah Subuh

This article refers to a real life situation but does not address to anyone in particular....

Ditatapnya wajah tua di skrin telefon bimbitnya. Rutin hari-hari sebelum bergegas ke kelas. Cuti hujung minggu menyaksikan anak muda yang baru menginjak ke alam dewasa itu, berebut menaiki bas ekspres menuju ke kampung halaman. Matlamat ?Bertemu insan tersayang yang wajahnya juga terpapar di wallpaper komputer ribanya.

Sebaik tiba di destinasi, keletihan tidak mengizinkan si pemuda bergerak cergas. Letih dan longlai. Letih menimba ilmu untuk masa depan yang gemilang, 8 jam perjalanan tanpa henti dan tidur yang dikorbankan untuk menyiapkan tugasan demi tugasan. Berguling-gulinglah si pemuda di sofa, di atas katil atau di mana saja ada ruang untuk melepaskan lelah sebelum bertolak balik ke ibu kota di keheningan malam keesokan harinya.

Si ibu tua? Kehadiran anak di sampingnya sudah cukup membahagiakan. Bergulinglah anakku , ibu bahagia. Baju dibasuh washing machine, makanan kegemaran disajikan kadang2 dibeli, dan doa sentiasa dipanjatkan. Lebih membahagiakan si ibu tatkala si anak mengupdate blog menceriterakan kisah kawan-kawan sepengajian dan sepengejian. Rasa dekat sangat dengan anda, anda dan anda walaupun kita belum saling mengenali. Ceritalah suka duka mu, kegagalan dan kejayaanmu, harapanmu agar ibu tua itu tidak henti-henti bermunajat memohon kesejahteraanmu.

Hmm, tak bole kata Ah! ini hanyalah layanan untuk anak tersayang. I anak nombor tujuh. Memang konfem ibu tak kisah sangat kat I. Honda city sure jadi hakmilik kekal adik bongsu.


La tahzan. Jangan bersedih dan bersangka baiklah. Setiap ibu akan menyayangi setiap anak-anaknya dengan sama rata , tidak kira berapa bilangannya, 1, 2, 5, atau 10.

Pesan ustaz : Berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa walau dimana kita berada, dan Allah akan murahkan rezki kita.

Remember! Everyone has a special place in their mums heart. Percayalah.

4 comments:

  1. Jadi, sapa dapat honda city? kekekeke

    ReplyDelete
  2. jom tentukan dgn "rock, paper, scissors

    ReplyDelete
  3. ni yang nak balik malaysia ni.

    ReplyDelete
  4. hahahaha....mcm agak terasa..ank ke 4 xleh dpt honda city?? haha

    ReplyDelete