Thursday, November 5, 2009

Tolong

Ada upacara penutup program ko-kurikulum kat sekolah petang tadi. Balik lewat, sangat exhausted tapi terus ke dapur untuk sediakan dinner dengan bantuan jejaka idaman malaya yang sudah berpunya. Dikupasnya kunyit hidup sambil layan FO. Ditumbuknya kunyit itu dgn sedikit garam. I bergegas keluar rumah memetik cili api, pucuk sirih kaduk dan kacang bendi di taman. Di taman? The vegetable patch is too small to call "kebun".
Azhar? Dia tolong basuh pinggan.

"Dah bole makan? Cepatnya",commented en doktor. Alhamdulillah. Jika ada semangat tolong menolong perkara susah akan jadi mudah, yang lambat akan jadi cepat. Kalau tidak, semua orang akan jadi cranky sebab kelaparan. Nyesal pulak masak sikit tadi. Dah abis dah masak lemak cili padi +tomato+ sirih kadok + kacang bendi.

Ingat ya anak-anak! You have to have some basic skills in the kitchen. Ringan-ringankan tulang untuk membantu kerja di rumah walaupun sudah bergelar lecturer ,engineer, doktor atau lawyer. Apa ahli muzik???? Pantang datok nenek aku menantukan ahli muzik

Alfatihah untuk allayarham Ainiyah (isteri en hashim) yang telah pulang ke rahmatullah pada 4 November 2009. Semoga Allah mencucuri rahmah ke atas rohnya. Jiran yang baik yang akan dirasai pemergiannya.

5 comments:

  1. kalau ahli muzik yang hensem dan beriman takpe kan? hahahah

    ps: la, wife encik hashim ke meninggal....=(

    ReplyDelete
  2. "Ingat ya anak-anak! You have to have some basic skills in the kitchen. Ringan-ringankan tulang untuk membantu kerja di rumah walaupun sudah bergelar lecturer ,engineer, doktor atau lawyer."

    -Tetiba sy plk terasa mcm termakan cili. Pedas sggh la.... Dulu tulang berat, jd xsempat nk kaut skill. hahaha.

    p/s: hai makcik. rajin2 updet blog n pos resepi ye. mak sy xpandai blogging so sy salin resepi makcik je lah. hehe...

    ReplyDelete
  3. Hai As. Bukan tulang berat tapi sibuk belajo. Masih belom trlambat nak asah bakat. InsyaAllah mcik akan poskan resepi untuk dicuba.

    Haah cik tutor. Dia jatuh dan terus koma.

    ReplyDelete
  4. salam makcik hajar..sy pun nk mintak makcik update blog manyak-manyak pasal resepi..mak x pandai komputer..leh le tumpang resepi makcik kalo makcik update kat sini...

    ReplyDelete
  5. makcik hajar, jangan lupa bagi resepi mudah2 je..bahan2 tammo banyak...step tammo renyah. kalau bleh yang campur aduk semua pastu masak atas dapur..kekekeke

    ReplyDelete