Sunday, November 29, 2009

Solat Jemaah

Orang perempuan tak wajib solat jemaah di masjid atau di surau. Tau tu. Sangat molek kalau wanita-wanita solat di rumah sahaja.
Hati berbunga-bunga bila melihat anak-anak muda sebaya en doktor berpusu-pusu ke masjid untuk menunaikan solat 5 waktu. Dengan adanya lesen memandu, tak perlu lagi meredah hujan untuk ke masjid, alhamdulillah.
Hati gembira bila melihat anak-anak muda seangkatan en doktor berhempas pulas membantu qariah masjid melapah daging qurban.Apalah nak diharapkan dengan kederat orang tua yang rata-rata sudah bersara dari perkhidmatan awam.
Memamg berat tugas seorang ibu untuk memastikan anak terunanya rajin ke surau atau ke masjid. Untuk menjadikan amalan berjemaah di masjid satu budaya lagilah rumit.
Ganjaran?
Isteri yang solat di rumah akan mendapat ganjaran pahala berjemaah suaminya. Begitu juga dengan amalan qurban. Seisi keluarga akan mendapat ganjaran pahala qurban si suami. Begitu indahnya Islam. Memberi setinggi-tinggi penghormatan kepada suami yang soleh. Jadi, sekarang kena pastikan keempat-empat anak terunaku menunaikan solat 5 waktu berjemaah di masjid atau di surau. Jangan jadikan hujan, letih dan sibuk sebagai alasan. Chaiyok!

No comments:

Post a Comment