Monday, November 30, 2009

Daging masak merah

Salam. En doktor pulang dari medical check up pagi tadi.Alhamdulillah semua baik. En doktor risau sebab berat badannya dah jadi 80kg . Saya tak risau sebab biasalah kalau kurang aktiviti fizikal, berat badan akan bertambah. Faktor makanan pun ada juga. Tapi azhar masih lagi kurus kering walaupun dia makan makanan yang sama macam abangnya. So, kalau ada sesiapa yang nak tambah berat badan, pastikan tidur cukup; 7 - 8 jam sehari.Pastikan tak skip breakfast, lunch dan dinner. Kalau kita perasan, masa bulan puasa, ramai orang lose weight, sebab kita hanya makan masa berbuka dan sahur sahaja. Malam-malam solat tarawih 8 atau 20 rakaat.Balik masjid, terus tidur.
Saya pulak cuba nak kurangkan berat badan dengan menjaga pemakanan. Small meals tapi kerap. Banyakkan sayur dan kurangkan nasi. Selepas pukul 7.00 malam tak makan nasi. Just a cup of milo sebelum tidur. Masih tak dapat nak mulakan exercise.Masa Cik tutor kat ipoh dulu, seronok brisk walking dengan cik tutor keliling desa perwira selepas subuh. Sekarang hanya berkebun sikit-sikit pada waktu pagi atau petang.

Kat rumah jarang masak daging. Kalau en suami pulang dari labuan, barulah beli untuk masak kari daging. Hari ini masak daging masak merah menggunakan daging korban. Dagingnya bercampur dengan hati dan paru-paru. Resipinya simple dan bole gunakan chilli paste.

daging masak merah

600g daging - hiris nipis
15 biji cili kering*
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1 cm halia*(besar ibu jari)
3 biji buah tomato(dicincang)
garam
3 sudu makan gula
2 batang serai (diketuk)
50ml Minyak masak

Kisarkan bahan-bahan bertanda *

Cara memasak:
1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan sebatang serai.
2. Masukkan bahan kisar. Tumis hingga naik minyak.
3. Apabila garing dan naik minyak bubuh gula.
4. Masukkan daging. Kacau hingga agak kering dan masukkan buah tomato yang dicincang.
5. Masak hingga daging empuk. Jika daging liat, tambahkan 3 cawan air.
6. Apabila pekat, masukkan garam secukup rasa dan 1 batang serai.
7. Pastikan daging empuk sebelum dihidangkan. Jika tidak, ulang proses 5.

Selamat mencuba!!

No comments:

Post a Comment