Monday, November 23, 2009

Malang

Sebagai seorang ibu sempoi, saya tidak pernah mengatur perjalanan hidup anak-anak. Mungkin en doktor kurang bersetuju, kerana disebabkan sayalah dia kena belajar perubatan di Indonesia, selepas beberapa bulan belajar di USM. Pada pendapat saya ,kalau boleh dalam satu keluarga harus ada seorang doktor, lawyer dan akauntan.
Begitu juga tempat bekerja. Tak kisah anak-anak nak kerja kat mana. Cik Tutor tercampak ke Kuala Terengganu, saya pasrah walaupun air mata menitis ketika kali pertama menghantarnya di stesen bas medan gopeng.
Ya, saya tak kisah mereka berada di mana pun hingga berlaku peristiwa ini.
Malang tak berbau, sebaik pulang dari rumah ayah di Tambun malam Ahad lepas, terdengar 'hissing sound' dan terbau benda terbakar beberapa minit selepas enjin van dimatikan. Terus berfikir yang bukan-bukan, 'what if the van explodes!' Lari kerumah jiran, En Azhar dan Kak Mun.En Azhar datang ,cek enjin dan sarankan supaya pagi esok tambah air kat radiator. Pagi tadi , En doktor masukkan air dan air tu keluar balik.
Selama ini saya rasa saya sangat tabah. Hampir 3 tahun seorang diri menguruskan sekolah anak-anak,melawat anak di asrama setiap minggu, kerja-kerja sekolah, rumah, jaga ibu ayah dan bermacam-macam lagi perkara yang memerlukan perhatian. Suami tersayang hanya mampu memberi sokongan dan dokongan dari jauh.
Pagi tadi, walaupun cuti sekolah sudah bermula, ada lagi tugasan yang perlu saya siapkan di sekolah. En doktor telah memandu van ke bengkel dan semuanya siap sebelum masuk waktu zuhur, alhamdulillah. Sebaik saja pintu pejabat sekolah dikunci, en doktor sampai untuk membawa saya pulang ke rumah. First time, terasa beban diambil alih oleh si intan payung. Dan pertama kali terkeluar dari mulut saya.
" Halim, nanti nak buat houseman, buatlah Hospital Ipoh sebagai pilihan pertama."
Tak perla. Biarlah alim tak reti masak, tak reti kemas rumah, sapu sampah sekerat jalan,pau duit mak. Tak per. Saya hargai kehadiran anak-anak di sisi. Jangan takut. kalau kawen nanti mak akan jadi the coolest mother-in-law in the world.

5 comments:

  1. makkkk..rindu laaaa....xpe, taun dpan krol balik, krol plak masak...abalim x reti masak en? haishhh....mak jaga diriii

    ReplyDelete
  2. ='(

    Apekan daya, bakal menantu mak orang Seattle, bekerja di Korea Selatan...

    ReplyDelete
  3. Wahhh, the coolest mother in law! Rugi makcik takda anak lelaki sebaya saya lah! Kalau tak, boleh ngorat, just because maknya cool! kekekekeke

    ReplyDelete
  4. Mak rindu kerol jugak. Take care.
    Cik Tutor : Oh tidaaaaaakkk. I thought you're bluffing. Series ke nih!
    DeLinn : Pray for the best. Kita hanya bole berharap dan berdoa. But you can be the coolest daughter-in-law!

    ReplyDelete
  5. Series, kalau Jay menyedari kewujudanku di dunia yang fana ini T^T

    ReplyDelete